Παρασκευή 28 Μαρτίου 2014

Αγνωστες πτυχές του Γ.Ζαμπέτα στη νέα βιογραφία της κόρης του

Βαθιά μελαγχολικό άνθρωπο χαρακτηρίζει τον  Γιώργο Ζαμπέτα, η ίδια του η κόρη, η οποία υπογράφει την βιογραφία του πατέρα της με τίτλο “Βαθιά στη θάλασσα θα πέσω”.
 Στο βιβλίο αναφέρονται περιστατικά και άγνωστες πτυχές του μουσικοσυνθέτη, το ξεκίνημα του στο πάλκο, η συνάντηση του με τον Χατζιδάκι, το σκάνδαλο “Ζαμπέτοβιτς” που προκάλεσε στο Βελιγράδι, αλλά και κορυφαίες στιγμές της ζωής του.

Στο φως φέρνει η κόρη του Κατερίνα, λεπτομέρειες και στοιχεία από τις συναντήσεις του με μύθους όπως ο Χατζιδάκις:
“Μάντεψε ποιος ήρθε στο μαγαζί” είπε ο Ζαμπέτας μια μέρα στην γυναίκα του. “Ο Μανόλης ο Χατζιδάκις! Το φαντάζεσαι; Κάθισε σε ένα τραπέζι μόνος του και μας άκουσε πολύ προσεκτικά. Ξέρεις, αυτός έχει σπουδάσει μουσική, αλλά τώρα τον βλέπω να σπουδάζει την μπουζουκοκατάσταση και την μπουζουκοϊστορία. Μου φαίνεται πως μας γουστάρει πολύ!”
Ο Μάνος Χατζιδάκις πήγαινε πολύ συχνά στο μαγαζί που έπαιζε ο Ζαμπέτας, ενώ ένα βράδυ πήγε να τον ακούσει με την Μελίνα Μερκούρη, τον Ζυλ Ντασσέν, τον Σπύρο Μερκούρης, τον Γιώργο Φούντα και άλλους. Όπως περιγράφει ο ίδιος ο συνθέτης μέσα από τις καταγεγραμμένες ομιλίες του, έτσι του έγινε η πρόταση να παίξει τη μουσική για την ταινία “Ποτέ την Κυριακή”.

 Ο Ζαμπέτας περιγράφει την πρώτη φορά που άκουσε στο πιάνο το βραβευμένο με Όσκαρ τραγούδι “Τα παιδιά του Πειραιά”:
“Ε την άλλη μέρα να τ΄ απόγευμα να πούμε, ξεκίνησα, πήγα με το μπουζούκι μου στο σπίτι του Μανόλη. Πάμε σ΄ ένα σπίτι, Λεωφόρο Αμαλίας. Σ' ένα σπίτι ψηλό, σ΄ ένα παλιό αρχοντικό, ανεβήκαμε απάνω, καλώς τον Γιώργο,μου λέει ο Μανόλης. Πάμε μέσα, ήτανε πολλοί μαζεμένοι. Αλλά εμένανε με πήρε και μ έβαλε μέσα εκεί που υπήρχε ένα πιάνο. Και κάθεται με το πιάνο, βγάζω και εγώ το μπουζούκι κι αρχινάει να παίζει. Και μου παίζει “Τα παιδιά του Πειραιά”. Αυτό ήτανε. Του λέω, κάτσε να το μάθω. Μία, δύο, τρεις να πούμε, το πέρασε, το΄ παιζα. Μπράβο ρε Μανόλη, του λέω, Μπράβο ρε Μανόλη Ωραίο πράγμα, Πως έτσι; Σ΄ αρέσει; μου λέει. Τι λες ρε Μανόλη του λέω; εκατομμύρια δίσκοι". Το προαίσθημα ήταν προφητικό.

Η ιστορία με το τραγούδι «Γράμμα» και το ξεκίνημα του στη δισκογραφία
«Αυτή η δουλειά γίνεται το 1956 και είναι σφραγίδα, την ημέρα που γεννήθηκε και ο γιος μου. Του βάλαμε το τραγούδι, ξεκίνησε το πρώτο τρίμηνο, γιατί τότε πληρώνανε κάθε τρίμηνο. Το πρώτο τρίμηνο είχε κάνει χίλια πεντακόσια και κόκκαλο. Δεν προχωράει. Μου λέει ο Νίκανδρος Μηλιόπουλος, διευθυντής της Columbia: Κόκκαλο το τραγούδι, κόκκαλο και εσύ. Δεν πρόκειται να ξαναβγάλεις. Τώρα μου λέει, τελείωσε. Θα περάσουν χρόνια να μάθεις καλά τη δουλειά. Τρελάθηκα! Τρελάθηκα! Παίρνω τον δίσκο όπως ήτανε και πάω ολοταχώς στην ΥΕΝΕΔ. Καλή του ώρα εκεί που είναι, στον Νίκο Μουρκάκο. Ητανε διευθυντής τότε. Τσάκω τον δίσκο και ριχ' τον του λέω, πέντε φορές γιατί πάνε να μου τον σφάξουνε. Ό,τι γουστάρει το Γιωργάκη, μου λέει. Παίρνει τον δίσκο και τον προχωράει. Πάω το δεύτερο τρίμηνο. Σαράντα πέντε χιλιάδες κομμάτια! Στις εταιρίες υπήρχε όριο πωλήσεων και ο δίσκος ξεπέρασε κάθε προηγούμενο".

Για την άρνηση της Βουγιουκλάκη να πει ένα τραγούδι του, το "Σταλιά Σταλιά" που έγινε αργότερα επιτυχία από τη Μαρινέλλα, διαβάζουμε στο βιβλίο: “Αρχινάω να παίζω το τραγουδάκι με καμάρι εγώ, να πούμε. Ε ρε Βουγιουκλάκη, λέω. Θα σκίσεις πάλι! Οπου σε μια στιγμή μου λέει: Αυτό είναι; Της λέω, Ναι! Αυτό, μου λέει, να πας να το δώσεις στον Καζαντζίδη να το πει! Και με παρατάει σύξυλο και παίρνει δρόμο και φεύγει. Το αίμα μου από κόκκινο έγινε άσπρο....”

Το 1968, η τραγουδίστρια Μπέμπα Μπλανς - την οποία ζήλευε η σύζυγος του Ζαμπέτα,  Αργυρώ- ερμήνευσε το τραγούδι “Καράβι” και πήρε το πρώτο βραβείο σε ένα φεστιβάλ στο Βελιγράδι. Η ίδια νόμιζε ότι το τραγούδι ανήκε στον τραγουδιστή Μικι Γιαβρεμοβιτς, ο οποίος όμως το είχε κλέψει από τον Ζαμπέτα. Ο γιουγκοσλαβικός Τύπος όμως το ανακάλυψε και ο Γιώργος Ζαμπέτας έγινε πρωτοσέλιδο.
Ο Ζαμπέτας όχι μόνο δεν τον κυνήγησε αλλά στο τέλος του βάφτισε και το παιδί του
Ο ίδιος ο Ζαμπέτας αφηγείται το περιστατικό με το σκάνδαλο Ζαμπέτοβιτς στο Βελιγράδι: “Και με γράψανε οι βελιγραδινές εφημερίδες στη πρώτη σελίδα, στα Πολιτικά Εξπρές, και αυτός κλαιγόταν και έλεγε μπροστά Giorgie Zabetovits, Miki Gevremopoulos, επειδή αυτός είχε κλέψει το δικό μου τραγούδι. Τελικά δεν δέχτηκα ότι το΄χε κλέψει, γιατί ο ανθρωπάκος αυτός, θα του παίρνανε το βραβείο και τα 25.000 που είχε πάρει από το βραβείο θα τον πετάγανε από τα ραδιόφωνα και από τις τηλεοράσεις. Κι εγώ δέχτηκα ότι ο άνθρωπος αυτός είχε κάνει δικό το τραγούδι και αυτός δέχτηκε να του βαφτίσω το παιδί” είχε πει ο Ζαμπέτας.

Δεν υπάρχουν σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου